בלוג

הומור ככלי לשיפור האושר ארגוני בחברה

הומור ככלי לשיפור האושר ארגוני בחברה

אז מה זה בעצם אושר ארגוני? לא מדובר במושג ניו אייג'י אמורפי, אלא תתפלאו, בתורה שלמה וסדורה, שדוגלת בגישה שעובד מאושר הוא עובד מצוין.

ומה הופך לעובד מאושר? אם עד לאחרונה חשבנו שעובד/ת מאושרים רק בגלל תנאים חיצוניים כמו שכר, בונוסים וימי כייף, המציאות מגלה שבעידן החדש רק זה – זה לא מספיק כדי להחזיק אותם בפנים. מה שהתחיל במדינות כמו שבדיה ודנמרק (בקיצור, כאלה שאין להן צרות), התחיל לחלחל גם אצלנו לפני שנים מועטות וצובר תאוצה. 

אז מה הופך עובד למאושר (חוץ משישה טעמי גלידה)?

טוב, אם תשאלו חלק מהעובדים הם יגידו לכם שהתשובה היא לא להגיע לעבודה. אבל אם נתייחס רגע ברצינות, כמה פרמטרים חשובים:

  1. תחושת מימוש עצמי והגשמה בתפקיד – ככל שעובד מביא לידי ביטוי כמה שיותר חוזקות שלו בתפקיד הנוכחי ככה הוא מרגיש שבע רצון יותר. הרב אף יעדיפו תחושת סיפוק על כסף (בהנחה שההפרש אינו מאוד גדול). 
  2. פידבק על העשייה – מדהים כמה שכולנו יצורי אנוש שרק רוצים שיאהבו ויעריכו אותנו. בקיצור, שיראו אותנו.
  3. יצירת קשרים משמעותיים – ככל שלעובדים יש יותר קשרים חבריים בתוך הארגון, כאלה שהם נהנים מהם הן בתוך הארגון והן מחוצה לו, כך העובדים מרגישים יותר תחושת שייכות לארגון. תחשבו כמה שעות אנחנו מבלים בעבודה, ברור ששם ייווצרו הקשרים הכי חזקים שיש.
למה לנו עובדים מאושרים?

טוב, זה די ברור. הרי ידוע שהמשאב האנושי הוא זה שאחראי ברובו על הצלחת החברה, הן על העשייה שלה, המיתוג שלה כלפי חוץ, גיוס עובדים חדשים ועוד. עובדים מאושרים הם יצירתיים יותר, גמישים מחשבתית, פרודוקטיביים, מחויבים ולרב גם בריאים ומשתדלים לא להחמיץ הגעה לעבודה.

איך הומור קשור לאושר ארגוני 

לפני שנדבר על הקשר שלו לאושר ארגוני, בואו נדבר רגע על היתרונות של הומור בחיים בכלל (כי העבודה היא חיינו-😊).

חמשת היתרונות הבולטים של הומור:
  1. שבירת קרח ויצירת אינטימיות – הומור מאפשר לנו להתחבר מהר לאדם חדש ולהרגיש בנוח בקרבתו, לשתף אותו בדברים אישים, ליצור אמון בזמן קצר ואף לרתום אותו לחזון שלנו.
  2. יצירתיות – הומור הוא תוצאה של יצירתיות ובו זמנית גם מעודד את הופעתה. למעשה יש קשר הדוק בין השניים, שכן הומור הוא דרך יצירתית להסתכל על העולם. מה שאומר שרב האנשים המצחיקים הם יצירתיים, אם כי לא בהכרח הפוך.
  3. הומור מייצר תחושת שייכות – בפרט כששני אנשים או יותר חולקים הומור ייחודי להם, שמבוסס על בדיחות שרק הם מבינים.
  4. בריאות – הצחוק משפר את חוזק המערכת החיסונית
  5. תקשורת בינאישית פתוחה ונעימה – הומור הוא ערוץ תקשורת בינאישי סופר אפקטיבי שכן הוא עוזר להורדת התנגדויות, ליצירת הקשבה אמיתית ולהגברת ריכוז וכל אלה מאפשרים שהמסרים בתוך הקבוצה ייטמעו בצורה נכונה.
הקשר הישיר בין שימוש בהומור לתרבות ארגונית מוצלחת ולהעלאת התפוקה
  1. תקשורת פתוחה מעודדת יצירתיות – הומור מאפשר לתקשר ביקורת, צרכים וחששות בצורה בריאה ונעימה. עובדים שיודעים שמותר להגיד הכל (טוב, כמעט הכל..), לא מפחדים להודות בטעויות וללמוד מהן כדי להתייעל. הומור מאפשר תקשורת פתוחה מאחר והוא אינו שיפוטי.
  2. לכידות ותחושת שייכות – ארגון שמעודד שימוש בהומור בין כל חבריו, בין צוותים, בין העובדים למנהלים, הוא עובד שנותן תחושה של חוסר היררכיה ושל ערכים כמו חברות, רעות, אחדות.
  3. הגברת יצירתיות ויעילות – עובדים שצוחקים מעת לעת מאפשרים למוח אתנחתא בריאה (כשצוחקים לא חושבים), ואז לאסוף את עצמו חזרה לקשב רב יותר.
  4. מיתוג מעסיק – ארגונים שמשתמשים בהומור כדי לפרסם את עצמם גם כלפי מתחרים וגם כלפי עובדים פוטנציאלים, מציגים לעולם דגם של ארגון מגניב, שונה, יצירתי, צעיר וחדשני, ומי מאיתנו לא רוצה לעבוד בארגון כזה? בצורה כזו הוא משמר את העובדים הנוכחיים ומביא איתו גם חדשים.
טיפים מעשיים לעידוד שימוש נכון בהומור בסביבת העבודה להעלאת האושר הארגוני
    1. הפסקות צחוק יזומות – במקום לרדת לסיגריה (פוגע בבריאות), או להתעסק כל הזמן בנייד, אפשר להחליט שאחת ליום, או אפילו בתחילת יום עבודה ובסיומו יש הפסקות יזומות שבהן הצוות מתכנס לשתף בסיפורים מצחיקים שקרו לו ואפילו לצחוק בצורה מזויפת (שימוש ביוגה צחוק וכו'-  Fake it until you make it)
    2. הכתבת כללים לשימוש בהומור כתקשורת פנים ארגונית בינאישית – למשל, החלטה שביקורות אחד על השני מסיימים תמיד להעביר עם בדיחה, או שלט בכניסה למשרד "לכאן נכנסים עם חיוך". או בדלת של משרד ההנהלה, "כאן מבקשים העלאה וימי חופש יום כן יום לא. היום לא."
    3. נאומים להרמת כוסית לחגים/ טקסי מצטיינים – מומלץ לכתוב מספר דקות שמתייחסות לעובדים בארגון, לעשייה ולעשות זאת בצורה מצחיקה.
    4. מסיבת פורים היתולית – שכוללת בתוכה חיקויים של העובדים והצוות
    5. שיבוץ ימים יצירתיים בלוח השנה – למשל , יום החלפת תפקידים, יום שבו אנשי המכירות עוברים להיות פועלי יצור וכו', זה תרגיל נהדר שגם מאפשר להכיר את החשיבות של כל תפקיד בארגון וגם יכול לייצר לכידות אם סיכום התרגיל יעשה בהומור
    6. שימוש בשלטים מצחיקים בסביבה הפיזית של הארגון כדי להעביר מסרים – כגון, "לא לשכוח לנקות את המקרר בימי חמישי מקופסאות אוכל, אנחנו נאלצים לזרוק לפח את אלה שנשכחו ואתם כנראה תיאלצו להיזרק מהבית של ההורים". דוגמא נוספת, "היי את, בבקשה אל תזרקי אותי לאסלה, אני לא יודע לשחות, תודה מראש, הטמפון."
    7. הזמנת הרצאות, סדנאות, ספרים ועוד שמלמדים איך לשפר את חוש ההומור – רעיון שלגמרי לא קשור אלי ישירות, אתם ממש לא חייבים להזמין אותי. סתם, עלה לי פתאום בראש..
    8. קליטת עובדים חדשים בצורה קלילה ומהנה –  בין אם זה על ידי סיור מלווה בהומור בין המחלקות, קישוט העמדה של העובד החדש עם פתקים בעלי אופי הומוריסטי או אפילו לתת לו כינוי חיבה מההתחלה. 
    9. התנהלות ישיבות צוות – אפשר להחליט שכל ישיבת צוות מתחילה בסיפור מצחיק של כל אחד או של אחד מהעובדים מהשבוע האחרון כדי לייצר תחושת גיבוש והגברת הקשבה וריכוז לפני שעוברים לנושאים עניינים ורציניים. כמו כן, מאחרים לישיבות צוות יהיו מחויבים לספר בדיחה שתצחיק לפחות 50% מהמשתתפים כדי להיות מורשים להיכנס אליה.
  • יעוד חלל ספציפי במשרדים להתרגעות ולצחוק – בהרצאות שלי בארגונים בעלי חללים גדולים אני ממליצה להקצות חלל מסוים, לא חובה גדול, שבו עובדים יכולים לשבת בחושך לחייך לעצמם ואפילו לצחוק בקולי קולות כדי לפרוק מבלי שאף אחד ישמע (מבודד רעשים).
איך ניתן למדוד עד כמה העובדים מאושרים
  • חיסור ימי עבודה– ככל שעובדים מאושרים יותר גם בריאים יותר פיסית וגם נהנים להגיע למקום העבודה.
  • חיוכים – יש לי תחושה שעל הומור דיברנו מספיק בכתבה, אבל ברור שככל שנראה יותר עובדים מחייכים, נדע שעשינו משהו נכון (הכוונה היא לא רק לאלכוהול בהפי הוואר)
  • חברויות שמתקיימות גם מחוץ לשעות העבודה – ככל שנוצרים יותר קשרים במקום העבודה שהופכים לבילויים גם מחוץ לשעות העבודה, נדע שיצרנו סביבה שמאפשרת חברויות אמת, תחושת משפחתיות ומחויבות לארגון
  • תפוקה – פשוט! אם עשינו את כל הצעדים להגברת האושר הארגוני והתפוקה עלתה, אז פיצחנו את השיטה.
  1. גיוס עובדים חדשים בשיטת חבר מביא חבר – עובדים מאושרים מגייסים חברים שלהם לבוא לעבוד איתם. ככל שהם נלהבים להביא את החברים שלהם, כך נדע שהם מאושרים יותר (אף עובד לא יביא חבר שלו לסבול בארגון אם הוא עצמו לא נהנה בו רק בגלל בונוס כספי).

הכי חשוב לזכור – אושר ארגוני קשור לחוויה הרגשית של העובדים ולכן אין צורך ולא ממש ניתן לקנות אותו בכסף. כדאי ורצוי להשקיע בעיקר מחשבה באיך עושים את זה נכון והיתרון לכם כארגון, שזה מתברר כהרבה יותר יעיל וזול מימי כסף או הופעות של סלבס.

שתף המאמר:

אשמח לקבל פרטים על ההרצאה

איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן