בלוג

הרצאה על הומור בניהול

הומור ככלי ניהולי

לנהל נכון בעזרת צחוק

מחקרים מראים שמנהלים שמשתמשים במידה נכונה בהומור בניהול שלהם, מצליחים לשמר עובדים לאורך זמן, מייצרים תרבות ארגונית נעימה ויעילה ואהודים על כולם בחברה.

אבל איך זה עובד בדיוק? איך הומור הפך בשנים האחרונות לכלי ניהולי שזוכה להערכה רבה ולמה כל מנהל יכול?

אז בואו נסתכל רגע מה צריך מנהל טוב

מנהיגות כריזמטית, בניגוד למנהיגות היררכית, מבוססת לא על הנחתה של אדם בתפקיד מסוים  וציות מתוך פחד או חוסר ברירה, אלא אדם שאנחנו רוצים ללכת אחריו מתוקף אישיותו, ערכיו ופעולותיו. מנהיגים כריזמטיים יודעים לתת דוגמא אישית, לקחת אחריות, לנסוך תחושת בטחון, לעודד שיתוף פעולה ולהשרות אופטימיות ועוד. מנהלים טובים הם קודם כל מנהיגים כריזמטיים. אז אילו תכונות של מנהיגות כריזמטית זהות לאלה של אנשים עם חוש הומור?
שימוש נכון בחוש הומור מעיד על בטחון עצמי, אופטימיות, אהבה עצמית וחוסר שיפוטיות, אינטליגנציה רגשית גבוהה ויחסי אנוש טובים. כמו שאתם רואים, חוש הומור לא עומד לבדו אלא מעיד על כל כך הרבה תכונות שבאות יחד איתו. במרבית הארגונים כיום, בעיקר בחברות הייטק ופרסום, אבל לא רק, המנהיגות הרווחת היא הכריזמטית. גם בצבא ובארגונים "שמרניים" יותר, המנהיגים שיגרמו לפקודים ללכת אחריהם  באש ובמים יהיו אלה שינהיגו מתוקף אישיותם ולא רק מתוקף סמכותם. אז אם העולם הולך לניהול יותר ויותר מבוסס אישיות, אין מנוס מלאמץ סגנון ניהול תקשורתי, חיובי, בגובה העיניים ועם הרבה הומור. הרלוונטיות של מנהיגות כריזמטית במדינת ישראל גבוהה במיוחד שכן רב הארגונים כאן מתאפיינים בסגנון ניהול לא פורמלי, משפחתי וחברי.

יתרונות השימוש בהומור בניהול

  1. יצירת תקשורת פתוחה ואותנטית בין העובדים למנהל – מייצר תחושת קרבה ושובר ריחוק בין "עובד" ל-"מנהל". מייצר דוח שיח בגובה העיניים. מגביר תחושת מחויבות של העובד לארגון, כתוצאה ממחויבות למנהל/ת.
  2. העברת ביקורת אפקטיבית – ביקורת של מנהל על תפקוד של עובד שמועברת בהומור, מרככת את הפגיעה באגו ומאפשר לעובד לעשות הפרדה בין ביקורת ספציפית על תפקוד במשימה כלשהי בעבודה לבין אישיותו באופן כללי. כך קל יותר לקבל את הביקורת ולהפנים.
  3. מעודד הפקת לקחים יעילה – הומור בניהול ובכלל, מאפשר שיח כנה, כזה שלא מפחד להודות שנעשו טעויות במקום לטייח ולהסתיר ודווקא אז, אפשר ללמוד מהן, לתקן ולהשתפר.
  4. פתרון בעיות בצורה יצירתית – הומור ככלי ניהולי ובכלל, מעודד העלאת פתרונות חדשים ולא שגרתיים לבעיה קיימת, כאלה שלא היינו חושבים עליהם בלעדיו. אווירה נינוחה מעודדת חשיבה מקורית, מחוץ לקופסא וככזאת מתגלה פעמים רבות כמובילה לפתרון היעיל ביותר
  5. עוזר בהטמעת תהליכי שינוי – כמו גם בהתמודדות עם סיטואציות מורכבות כגון פיטורים/ הרעת תנאים. כמו כן מסייע במצבי לחץ בהתמודדות עם סטרס.
    הטמעת מסרים בצורה אפקטיבית – בנאומים, ישיבות, הרמות כוסית, משובים וסיכומים.

אז איך מוסיפים הומור לניהול בפועל?

  1. חיוך – להשתדל לחייך בבוקר, כשנכנסים למשרד, בתחילת ישיבה וגם בשיחות שנחשבות קשות (במקום המתאים).
  2. הומור עצמי – מנהלים שמרשים לעצמם לצחוק על עצמם מייצרים אינטימיות בזמן קצר.
    העברת ביקורת בצורה נעימה – כשמעירים לעובד, בין אם באופן אישי או בקבוצה כדאי להשתמש בהומור כדי לרכך את האווירה ולמנוע פגיעות יתר, העלבות ומשם האטמות. למשל, "יוסי, אין לי בעיה שתעשה טעויות, אבל אפשר לגוון בהן בבקשה? אפשר להבא טעות אחרת?", כמובן, רצוי להוסיף חיוך.
  3. הומור בכנסים, ועידות, משובים – פתיחת נאומים בסיפור מצחיק ככלי להעברת מסר, שכן ידוע שהמח האנושי נוטה לזכור טוב יותר דרך סיפורים ובמיוחד אם משולב בהם הומור. למשל, "אני רוצה לפתוח בסיפור ששמעתי על בחור שקיבל הזדמנות לערוך סיור מקדים בגן עדן ובגיהינום לפני שהוא מת. אחרי הסיור הוא החליט להירשם לגיהינום כי שם היה מעניין יותר, עם בחורות יפות, מסיבות ואלכוהול. אלא שאחרי מותו, כשהוא הגיע שוב לגיהינום, היה שם רק שממון ולכלוך. כששאל הבחור את מלאך המוות איך יתכן שינוי כזה קיצוני בין הסיור הקודם לכעת, ענה לו המלאך, "אז היית מתעניין, עכשיו אתה לקוח". אז אנחנו, כאן בארגון, חייבים לדאוג לשמר, לעניין ולאהוב את הלקוחות שלנו גם אחרי שהם הצטרפו אלינו."
  4. שימוש בשלטים מצחיקים – "כאן נמצא חדר המנהלת, ניתן לפנות אלי בבעיות בין שש לשמונה בערב. כמו כן, שעת סיום העבודה שלי הינה חמש בערב ואין לפנות אלי לאחר שעות העבודה." שלט נוסף יכול להיות, "לפני שאתם נכנסים להתלונן, זכרו, יש אנשים שאין להם עבודה."
  5. הטמעת שינויים – "חברים, השנה כדי להימנע מפיטורים ולהישאר חברה צומחת ומלוכדת, החלטנו שבמקום נופש באילת המתנה לחג תהיה בלנדר, שלא תגידו שאנחנו לא עוזרים לכם לשמור על התזונה.
  6. התמודדות עם לקוחות מאתגרים – "חברים, כולנו יודעים שמדובר בלקוח לא קל, אז כל פעם שהוא צועק פשוט תדמיינו שהוא אומר לכם משהו יפה. התרגיל הזה לא רק מפתח את הדמיון, אלא הוא מאוד אפקטיבי ואני אומר את זה מניסיון כי אני עושה את זה כשאני מדבר אתכם…"

 כללי זהב לשימוש בהומור בניהול

  1. כולנו נולדנו עם חוש הומור – כדי לעודד את השימוש בו אנחנו לא צריכים ליצור יש מאין אלא לזכור שהומור הוא תוצאה של גישה. גישה אופטימית, חיובית, שמבוססת על בטחון עצמי ולקיחת אחריות.
  2. אם אתם לא יודעים לספר בדיחה, זה לגמרי בסדר, לא כולנו נולדנו קומיקאים, בדיוק בשביל זה האינטרנט רווי בדיחות לפי נושאים, פשוט כתבו בגוגל "בדיחות על רופאים", למשל ואל תשכחו לתת קרדיט.
  3. השתמשו בהומור עצמי או בלצחוק על צד שלישי ביחד עם העובדים. לצחוק על העובדים יחד איתם מומלץ רק כשיש פתיחות רבה והכרות מעמיקה כדי להימנע מלפגוע.
  4. זכרו שהשימוש בהומור מומלץ במינונים נכונים ובזמן הנכון, לא בכל מקום, או כמו שנכתב בספר קהלת, "זמן לכל ועת לכל חפץ".
    השתמשו בשלטים מצחיקים בסביבת העבודה

שתף המאמר:

אשמח לקבל פרטים על ההרצאה

איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן