בלוג

איך לכתוב הרצאה מנצחת

עולם ההרצאות הפך בשנים האחרונות לשוק שמגלגל מיליוני שקלים כל שנה בישראל. למעשה, מדובר באחת מצורות הבילוי המועדפות על הישראלים, וגם בעולם, בעשור האחרון. אם עד לפני כמה שנים, המושג מרצה היה שמור בעיקר לאנשי אקדמיה, שדיברו לסטודנטים עייפים על נוסחאות ופסקי דין, הרי שהיום כל אדם שני בישראל מוציא ספר וכל שלישי מרצה. מה זה אומר? שיותר אנשים שמוציאים ספר צריכים גם לכתוב הרצאה בנושא. נושאי ההרצאות מגוונים, החל מנושאים מקצועיים נטו ועד סיפורי חיים מעוררי השראה,  כאלה שנותנים לאחרים כלי לחיים, רצוי קצת צחוק, הרבה רגש והכי חשוב – בילוי נעים של זמן. אנחנו רואים יותר אנשי טלוויזיה וחדשות מרצים, כמו גם ספורטאים, סלבס, אנשי כוחות הבטחון, מעצבות אופנה ועוד.

כעיתונאית, יוצרת טלוויזיה, תסריטאית, אני מאמינה שלכל אדם יש סיפור מעניין לספר – כל אדם נולד עם מתנה ייחודית שהוא בא לתת לעולם. לפני כחמש שנים ייסדתי את שיטת "המתנה שבך", שעזרה עד כה לאלפי אנשים לזהות את המתנה שיש להם לתת לעולם ולהעביר אותה בעזרת הרצאה מעוררת השראה. כמרצים, לפני שאנחנו יוצאים בהצהרה שיש לנו הרצאה, אנחנו צריכים להבין בעצמנו מה הסיפור הייחודי שלנו ויותר חשוב מכך – למה שאנשים יקשיבו לנו?

הקשבה אמיתית  לאורך זמן היא תוצאה של שני מצבים:

  1. סיפור מעניין שנותן ערך למקשיבים
  2. סיפור מעניין שמועבר בצורה מעניינת

כבר יצא לי לשבת מרותקת בהרצאות בנושאים משעממים לכאורה בזכות מרצה מרתק והגשה מעניינת. לעומת זאת, יצא לי לשבת בהרצאות בנושאים מרתקים, שכל כך חיכיתי להן ובעודי יושבת שם, כל מה שעבר לי בראש היה – איך לעזאזל המרצה הצליח להרוס נושא כל כך מרתק. מה שנקרא, פוטנציאל לגמרי לא ממומש. אז אפשר להפוך כל נושא למרתק וכל נושא מרתק למשעמם. הכי טוב? נושא מרתק, הגשה מעניינת וכיבוד איכותי!

שלושת היסודות החשובים של סיפור מנצח:

לשיטתי, יש  שלושה יסודות מהותיים הכרחיים בכל סיפור/ הרצאה/ פרזנטציה/ מצגת:

  1. פשטות – הנושא צריך להיות מונגש בצורה פשוטה כדי לייצר בהירות. גם אם הנושא עצמו מורכב ככל שיהיה, הוא חייב להיות מונגש בצורה פשוטה וברורה. פשטות מייצרת בהירות שמוודאת הבנה והפנמה ובלי הבנה, אנחנו בבעיה.
  2. אישי – הכנסת הקשר האישי שלנו לנושא ההרצאה הוא פרמטר חשוב שמייצר הזדהות, מעורר רגש ומגביר מעורבות בהרצאה. למה בחרתם להרצות על הנושא הזה? איך הוא השפיע על חייכם?
  3. מצחיק – הנשק הלא כל כך סודי כבר שמבדיל בין הרצאה טובה למצוינת. מייצר עניין, הקשבה, ריכוז ומעורבות של הקהל – בדקו גם: הרצאה בנושא הומור

איך להגיש נכון טקסט מעניין

  1. החזקת גוף – עמידה בטוחה וזקופה.
  2. שימוש במרחב – היכולת לנוע בחופשיות בחדר ולא להיתקע בנקודה אחת.
  3. קשר עין – היכולת לשמור על קשר עין עם כל החדר כדי לייצר מעורבות.
  4. שפת גוף – שימוש נכון בתנועות ידיים כדי לייצר זרימה ואנרגיה.
  5. שימוש בקול – טונציה (הטון הנכון), אינטונציה (גוון הצליל), פרויקציה (אופן שליחת הקול מכם החוצה). כי הקול זה הכל -😊
  6. הכי חשוב – אנרגיה! כשיש אנרגיה נכונה וחיבור רגשי ואישי לנושא, כשאנחנו מלאי תשוקה ונהנים להרצות, הקהל ירגיש את זה ויסחף איתנו בין אם הידיים תהיינה בכיסים או לא, בין אם ננוע בחלל או נשב על השולחן!

שאלות נוספות שחשוב שנשאל את עצמנו (או אותי) לפני שמחליטים לכתוב הרצאה:

תראו, הרבה אנשים פונים אליי כדי להתחיל תהליך של כתיבת הרצאה. למרות שאני מאמינה שלכל אחד יש סיפור מעניין לספר, אני יודעת שלא כל אחד יכול לספר כזה וזה תלוי בבשלות רגשית, ביכולת לעמוד נכון על במה, בנכונות להיחשף ועוד.

לכן, אני שואלת את הלקוח כמה שאלות מנחות לפני שאנחנו יוצאים לדרך:

  1. מהי המוטיבציה שלך להעביר הרצאה – חלק מעוניינים לעשות מכך הכנסה נוספת, חלק רואים בהרצאה סוג של תהליך ריפוי אישי בחשיפת הסיפור שלהם וחלק פשוט נהנים מאהבת הקהל. הסיבות האלה, חשובות ככל שיהיו, לא מספיקות כדי לגרום לאנשים לקנות כרטיס להרצאה שלכם, מה שמוביל אותי לשאלה הבאה…
  2. איזה ערך באתם לתת – זה עלול לגרום לכם לשוק קל, אבל גם אם אתם אלה שעומדים על הבמה – ההרצאה היא לא בשבילכם, היא בשבילם. למה אנשים באים להרצאה? כי הם רוצים לקבל ערך.

אילו סוגי ערכים יש?

  1. הנאה – אנשים באים להנות כי המרצה מצחיק וכייף להקשיב לו. תנאי הכרחי אך לא מספיק.
  2. השראה – אנשים זקוקים לסיפורים שיעוררו בהם השראה, יגרמו להם להתרגש וכתוצאה מכך יניעו אותם בהמשך לפעולה. האם אתם מעוררי השראה?
  3. ערך ממשי וכלים מעשיים – עם מה הקהל יוצא מההרצאה שיכול לעזור לו באופן מיידי להתנהל מעכשיו אחרת בחיים? טיפים לתזונה נכונה? טיפים לפיתוח אומץ? הבנה איך להשקיע בשוק ההון?
  4. אבק כוכבים – אם אתם אנג'לינה זו'לי לא משנה מה תגידו. הם רק רוצים להסתכל.

טיפ ממני – הרצאה מצליחה כוללת בתוכה את שלושת הערכים הראשונים. עם הרביעי לצערי אינני יכולה לעזור.

ועכשיו, בואו נדבר תכלס – מבנה נכון של הרצאה מעולה!

  1. פתיחה מעניינת – תתפלאו, אבל ההצגה העצמית לא מגיעה בפתיחה, אלא אחריה. פתיחה צריכה לגרות את הקהל, לגרום לו להיות מעורב וממתין בשקיקה מהשנייה הראשונה. יש כמה דרכים לעשות את זה נכון, למשל, לשאול שאלה, להקרין סרטון, לספר סיפור שקרה לכם או למישהו אחר ורלוונטי לנושא.
  2. הצגה עצמית – אחרי פתיחה מרתקת, זה הזמן להציג את עצמכם וגם כאן, ההצגה חייבת להיות עניינית ולא סקירת קורות החיים שלכם. שם מלא, טייטל ואת הניסיון הספציפי והרלוונטי שלכם לנושא ההרצאה. במילים אחרות: בניית אמינות. הסיבה שהם ימשיכו להקשיב לכם זה כי תיארתם את עצמכם כאנשים בעלי הניסיון המתאים להרצות על הנושא.
  3. תכלס – על מה אתם הולכים לדבר, מאיזה נקודת מבט אתם הולכים להתייחס לעניין, מהו הסדר של הנושאים עליהם אתם הולכים לדבר.

מסקנות, סיכום, זמן לשאלות.

*המבנה אומנם משתנה בהתאם לסוג ההרצאה, לקהל היעד ולאופי האירוע עצמו אבל זהו הבסיס.

ולסיכום, אחד  הכלים החשובים ביותר שאני יכולה לתת למרצה הוא ההבנה שהרצאה איננה מונולוג אלא דו שיח פורה עם הקהל. מה זה אומר? שאתם חייבים לוודא הבנה ולאפשר ולעודד אותם להשתתף.

  1. עד כמה אתם שואלים שאלות תוך כדי?
  2. עד כמה אתם מפעילים אותם?
  3. עד כמה אתם בטוחים שבכל שלב נתון הם עוקבים אחריכם?

ואסכם בקלישאה הנכונה מכולן. עשרים שנה על במה כשחקנית, קומיקאית, מנחה ומרצה לימדו אותי ש- אם אני נהנית – הקהל נהנה. אז לפני כל כללי האצבע שכתובים מעלה, בואו להנות. תתרגשו, תצחקו, תעניינו, תתעניינו וכמות ההרצאות שיזמינו מכם – תשתפר פלאים. 


הכותבת, שזו אני, מרצה למעלה מעשור בכל פלטפורמה אפשרית, הרצאות לחברות וארגונים, ארגונים יהודיים בחו"ל, הרצאות בעברית, הרצאות באנגלית, וגם מול הקהל הכי קשה – אמא! באמתחתה שבע הרצאות שונות, אונליין וגם פיסית וניסיון רב בבניית הרצאות גם לאחרים.

שתף המאמר:

אשמח לקבל פרטים על ההרצאה

איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן