ככה תפתחו חוש הומור בעשרה צעדים

אז השאלה המקדימה שמתבקשת היא האם בכלל אפשר לפתח חוש הומור?

והתשובה היא כמובן, אחרת לא הייתה לי פרנסה!

כמובן שנכון שישנם חלקים גנטיים ביכולת להשתמש בהומור ונכון שיש אנשים שנולדו עם מימיקה וטיימינג מצוינים ונכון שלא כל אחד יכול להפוך לסטנדאפיסט מוביל. אז מה כן? כולנו יכולים להשתמש יותר בהומור כערוץ תקשורת אפקטיבי – אם נבין למה זה חשוב, את הטכניקות  ליצור הומור ואת התנאים המקדימים ההכרחיים לשימוש בו בצורה מקרבת.

בואו נתחיל בעובדה שלמרות שקוראים לו "חוש", מדובר יותר במיומנות נרכשת. היכולת להשתמש בהומור היא תוצאה של זווית ראיה מסוימת על החיים, בטחון עצמי, קלילות, אופטימיות, שמחת חיים ואי הזדהות רגשית עם סיטואציות מעיקות שלנו ושל אחרים מולנו.

כשבאים להרצאה / סדנה שלי אני תמיד פותחת ואומרת שהומור עצמי הוא תוצאה של בטחון עצמי, אינטליגנציה רגשית וקבלה עצמית – ואם רוצים לפתח אותו, חייבים קודם כל ובמקביל לפתח גם אותם. מצד שני, אין ספק שמדובר כאן בביצה ובתרנגולת כי הומור עוזר לנו גם להפגין בחינניות חוסר בטחון עצמי וכתוצאה מכך, כשאנחנו מפגינים חולשה בהומור ורואים שהשד אינו כזה נורא, בהדרגתיות הבטחון העצמי עולה ומשתפר.

 

אילו פעולות אתם יכולים לעשות כדי לפתח חוש הומור באופן עצמאי?

  1. לצפות בקומדיות – ככל שצופים יותר בקומדיות כגון, חברים, סיינפלד, סטנד אפ בארץ ובחו"ל, מתחילים לזהות את התבניות מהן עשוי ההומור. בדיחה טובה היא עניין מתמטי, מדובר בנוסחאות לכל דבר ועניין ולכן, עם הזמן, תראו שאתם כבר מתחילים לצפות מה הפאנץ' (בדיחה) שהולך להגיע.
  2. לחייך – כמה שזה עלול להישמע מופרך דעו שישראלים לא מחייכים מספיק וכן, חיוך סתם ככה בהחלט מייצר את אימפקט  "Fake it till you make it" -. ככל שתחייכו יותר תהפכו למאושרים יותר. המלצה שלי? להקדיש כל יום בצורה יזומה 15 דקות לריקוד לצלילי שירים שאתם אוהבים תוך כדי שחיוך ענק מרוח לכם על הפנים. לא הכל עובד מהפנים החוצה, אפשר גם "הפוך גוטה הפוך". אגב, בחו"ל זרים מחייכים אחד לשני סתם ככה ברחוב או במעלית לאות נימוס. רק בארץ, אם מישהו יחייך אלינו בלי הכרות מוקדמת חלקנו נחשוד בו שהוא משוגע או מטריד מינית.
  3. להקיף את עצמכם באנשים מצחיקים – זה ידוע שאנחנו יצורים חברתיים ונוטים לצחוק יותר בקרבת אנשים מאשר כשאנחנו בגפינו. ככל שנקיף את עצמנו באנשים עם חוש הומור ואנרגיה גבוהה וחיובית, ככה נמצא שאנחנו צוחקים יותר, שמחים יותר ואופטימיים יותר וזה במקביל יאפשר לנו לאמץ גישה הומוריסטית על העולם.
  4. הומור עצמי – תרשו לעצמכם לרדת על עצמכם. לא בצורה נוקשה או שיפוטית, אלא דווקא בצורה מעצימה ומחבקת. איך? פשוט, תתחילו להכיר בחסרונות שלכם, בטעויות שלכם, בדברים שאתם פחות אוהבים אצלכם או שאחרים שונאים אצלכם, ותתחילו במקום להסתיר אותם, דווקא להפגין אותם לעולם. זה גם יעזור לכם לקבל את עצמכם וגם יפתח אצלכם את שריר ההומור העצמי. איך עושים את זה בפועל? פשוט חושבים על משהו שאתם מחשיבים כחולשה, למשל שאתם לא יודעים לבשל (אין לי מושג מאיפה הרעיון הזה צץ לי…) ואז דמיינו אתכם צוחקים על זה במפגש חברי. "כמה אני לא יודעת לבשל? מנה חמה ממש טעימה לי, אין לי מושג איך מפעילים את התנור ומעולם לא קניתי בסופר משהו שצריך להפשיר. האורחים שלי יודעים שכשאני מארחת הם דואגים לאוכל."
  5. דמיינו שהאחרים צוחקים אתכם – אם נקלעתם לסיטואציה לא נעימה, מכעיסה, מביכה, מתסכלת מול חבר/ קולגה/ נותן שירות, דמיינו שהוא אמר לכם את מה שהוא אמר בצחוק ולא בכעס. ככה תוכלו גם להגיב אליו בהומור. נניח שאמא שלכם מתעצבת עליכם שאתם שוטפים כלים בצורה נוראית ושהם נשארים מלוכלכים אחר כך. פשוט דמיינו שהיא אמרה את זה בהומור ואז במקום להתעצבן על ההערות שלה או להתעלם ממנה, תוכלו להגיב, "נו בסדר, ממילא אני לא מבינה למה צריך לשטוף אותם אם אוכלים בהם שוב".
  6. תרגלו תגובה שונה מהרגיל – בהמשך הקודם, נסו לקחת אוויר שנייה לפני שאתם מגיבים בשעת כעס, מבוכה, עימות או תסכול. אני יודעת, זה סופר קשה. עם טמפרמנט כמו שלי זה תרגול של חיים שלמים ובכל זאת, פה ושם, אני מצליחה לנשום לפני שאני מגיבה לסמס פוגעני, וזה עוזר לי לשים את האגו בצד ולשאול מה אני רוצה שיקרה מול הצד השני ולא מה יוציא אותי צודקת. סופר קשה במיוחד כשבא לי לתת לצד השני אגרוף, אבל אני מזכירה לעצמי שזה לא מתפקידי או מיכולתי לחנך אף אחד ושכנראה אנחנו לא באותו המקום בחיים. קוראים לזה קבלה. רק שמונה שנים של טיפול פסיכולוגי בשביל להצליח להרפות.
  7. תרגלו נוסחאות מתמטיות של הומור, כגון אנלוגיה – השוואה בין שני עולמות תוכן עם מאפיינים זהים, כשאחד מהם מוקצן יותר מהשני. למשל, "אמא שלי בבית היא כמו רס"ר בצבא" או, "חופשה באיים בתאילנד היא כמו נסיעה לאילת, כולם ישראלים ושותים קוקטיילים עם קוקוס". מדובר באחת הנוסחאות הקלאסיות והנפוצות ביותר בעולם הסטנד אפ. נוסחאות נוספות תוכלו למצוא במדריך המקיף שלי לשימוש בהומור בפרזנטציות.
  8. תרגלו פרצופים וקולות שונים – מדי פעם, עמדו מול המראה ותרגלו פרצופים מצחיקים, והבעות פנים שלכם שטרם התנסיתם בהן עד כה. עשו קולות של חיות, של אנשים מבוגרים, של ילדים, של מורה, של דודה, סבא, מפקד בצבא ועוד. ההתנסות הזאת תוציא מכם צדדים קומיים חבויים.
  9. קראו את הספר שלי "עד החתונה זה יעזור" שבפרק האחרון שלו תמצאו למעלה מעשרה תרגילים שונים ודפי תרגול לפיתוח חוש ההומור. כמו כן, תמיד תוכלו להצטרף במקביל לאחת הסדנאות שלי לפיתוח חוש ההומור.
  10. הכי חשוב? תתחילו לחשוב כמו סטנדאפיסטים – מה זה אומר? תתחילו להתבונן בסיטואציות יומיומיות שנקרות בדרככם ונסו להבין מה אבסורד באותה הסיטואציה. למשל, כשאתם ממתינים בבית מרקחת לקנות תרופה וכל מי שממתין ביחד אתכם חולה ועובר לכם בראש שאם טרם נדבקתם עד עכשיו בשפעת, אז עכשיו זה בטוח יקרה. כשאתם בבית קפה שימו לב כמה טיפ אתם נוהגים להשאיר, איזה שיחות אתם נוהגים לנהל עם נהגי מוניות, איך נראית ארוחת שישי במשפחה שלכם ועוד. לאט לאט תבחינו בתובנות מצחיקות שקורות לכם אבל הן אוניברסליות. כל פאנץ' טוב מתחיל בתובנה טובה. לדוגמא, נכון שהדבר שישראלים הכי אוהבים בחו"ל זה שחושבים שהם איטלקים? בשלב הבא כבר תלמדו לקחת את התובנה ולמצוא לה את הטוויסט הנכון, זה שיביא להפתעה ומשם לצחוק, אבל פרה פרה.

לרכישת הספר "עד החתונה זה יעזור" לפיתוח חוש ההומור ואת המדריך לשימוש בהומור בפרזנטציות.

אשמח לשמוע פרטים על ההרצאה / הסדנה הבאה לפיתוח חוש ההומור

דברו איתי!
איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן