בלוג

תקשורת בין אישית

תקשורת בינאישית מקרבת – ככה תעשו את זה נכון!

איך מסיימים שיחה חופרת בלי להעליב ולמה כדאי להשתמש בהומור כדי להעביר ביקורת?
 
מלמדים אותנו בתיכון אזרחות וגאומטריה, אבל זווית אחת חשובה מערכת החינוך מפספסת כל פעם מחדש – ללמד אותנו תקשורת בינאישית.
 
שלושה מרכיבים עיקריים יש לתקשורת בינאישית מקרבת לפי שיטת 'המתנה שבך', https://bit.ly/3xLj21q
 
תקשורת בין אישית – לדבר בגוף ראשון, לדבר רגש ולהשתמש בהומור.
 
1. כשאנחנו מדברים בגוף ראשון אנחנו למעשה גם לוקחים אחריות על מה שאנחנו אומרים וגם נמנעים מלהטיח ביקורת על הצד השני. כשאני למשל משתפת מישהו קרוב במשהו שמפריע לי בקשר בנינו, אני משתפת מנקודת מבטי. אין לי שליטה איך הוא יגיב, רק שליטה על מה שאני אומרת. 
 
2. לדבר רגש – "כי מה שיוצא מן הלב נכנס אל הלב", אומרים בקבלה ולא בכדי. רב בני האדם נוטים לדבר הגיון, אבל הגיון לא מניע לפעולה. רגש דווקא כן, כשאני משתפת מה אני מרגישה ולא מה אני חשובת, יש סיכוי גדול יותר שאצליח לחדור אל הלב של הצד השני ולגרום לו לבצע את הפעולה הרצויה. רגש מניע הרבה יותר לפעולה מאשר חשיבה לוגית.
 
3. השתמשו בהומור – הומור ידוע כערוץ תקשורת בין אישית סופר אפקטיבי, משום שהתוצאה שלו, הצחוק, מראה שהמסר הועבר בהצלחה, כלומר שהייתה הפנמה. הומור עוזר לשבור את הקרח במהירות ומייצר הקשבה אמיתית ונטולת התנגדויות.
 
כאשר מדובר על תקשורת בינאית מקרבת, ככל שתשכילו להשתמש בשלושת הפרמטרים האלה, כך ישתפרו מערכות היחסים בחייכם, הרומנטיות, העסקיות, המשפחתיות והחברתיות. פחות עימותים, אי הבנות, כעסים, מבוכה, בלבול ועלבונות ויותר רוגע נפשי, שמחה, אופטימיות ושקט פנימי.
 
אז הנה כמה דוגמאות איך לעשות את זה נכון –
רוצים לסיים שיחה טלפונית ארוכה עם חבר/ ה אבל לא נעים לכם? במקום לסבול שעות נוספות על חשבון שעות שינה או לפגוע בצד השני ("טוב חלאס, חפרת!"), או פשוט להימנע מלנהל איתו שיחות בפעמים הבאות,
אפשר פשוט להגיד בהומור:
"שומע, אני חייב לנתק, יש לי ממתינה מהמשטרה, חייב כבר לסיים עם החקירה הזאת".
אופציה נוספת: "שומעת, אני צריך ללכת להתגלח כי הספיק לגדול לי זקן מאז שהתחלנו לדבר."
 
ואם בענייני ביקורת עסקינן, במקום להגיד להורים שלכם, "אתם חופרים!! חלאס!"
אפשר להגיד את מה שאני אמרתי להוריי בארוחת שישי אחת, אחרי שבמשך שנים אבא שלי נהג לחזור על  כל דבר שבע פעמים, ואמא שלי נהגה להתקשר כל חצי שעה לשאול מה חדש, "אבא, בוא נעשה הסכם, אני אספר לך מה חדש ואתה תספר את זה לאמא שבע פעמים", הם צחקו, כי הם פתאום קלטו איך הם נראים מהצד מבלי שאני אוכיח אותם. כאשר אנחנו למעשה שופטים ואז אוטומטית מתעוררת התנגדות שלא מאפשרת למסר לחלחל."
ההומור מאפשר הפנמה ושינוי מהירים.
 
את שלושת העקרונות האלה אני מלמדת בסדנת הומור שלי על תקשורת מקרבת – סדנת מלאה בצחוק, שמועברת בהומור אבל לוקחת את הנושא ברצינות, על איך להיות בביטוי עצמאי מלא ואותנטי בעזרת הומור.
 
הסדנה שמועברת לקהל הרחב כמו גם בארגונים מאפשרת לנו לקבל כלים איך לכונן תקשורת מקרבת בין העובדים, ללקוחות, למנהלים, בתוך צוותים וגם מחוץ לשעות העבודה.
 
לפרטים על המועדים הקרובים לחצו כאן!
 
שלכם
אודליה

שתף המאמר:

איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן