האם לכל אדם יש יעוד

הומור ככלי להתמודדות בעיתות משבר

  "אז מה אתם עושים בחיים, חוץ מלהיות שהידים?" את השאלה הזו שאלה רחל מאופקים את המחבלים כדי לרכך אותם. הומור לא רק שובר את הקרח הוא אפילו מציל חיים. אז מה אפשר ללמוד מרחל על הומור בעיתות משבר ואיך לנצח את התקופה הנוכחית בעזרת צחוק? להומור יש כמה תפקידים חיוניים בחיים בכלל ובתקופות משבר, אובדן וטראומה. בין היתר הוא עוזר להתמודד עם סטרס, להפחית חרדות, לעכל ולעבד סיטואציות קשות כגון אובדן או חוסר ודאות, להעביר מסרים ולהעלות את המורל. אז איך עושים את זה נכון ולמי בכלל מותר לצחוק, מתי ועל מה? יש לא מעט עדויות על שימוש בהומור באחת התקופות אם לא התקופה הכי קשה של העם היהודי, השואה. דווקא שם, כשהמוות היה נוכח כל כך, היה לא מעט הומור, בעיקר עצמי. היהודים במחנות הריכוז צחקו על התספורות, הלבוש, האוכל ותנאי השינה. הומור היה אחד הכלים הכי יעילים בתקופה הכי קשה לא רק כדי לשרוד אלא להמשיך לשמור על אופטימיות בתנאים כל כך בלתי אנושיים ועל כך נאמר, "אם יש הומור יש חיים". אנחנו נמצאים באחת התקופות הקשות ביותר של העם היהודי ויש אפילו שמחשיבים את המתקפה הנוראית לשואה. מבלי להיכנס להשוואות, הנה מה שאפשר ללמוד מהשימוש בהומור אז לזמן הנוכחי.
  1. הומור עצמי הוא הכלי היעיל ביותר לעכל חוויות קשות כמו אובדן, סטרס, פחד וחוסר ודאות. הרשת מלאה בבדיחות של נשים שנמצאות לבד בבית עם הילדים כשבני הזוג במילואים. הבדיחות יוצרות לכידות בין הנשים ועוזרות לפרוק סטרס, עומס רגשי וחוסר דאות בתפקוד לבד בזמן מלחמה. למשל, "שאלו את בעלי אם הוא רוצה לצאת מהמילואים לבקר אותי ואת הילדים, הוא ענה שהוא מעדיף להישאר בעזה כי שם שקט יותר." בתור רווקה (עדיין) התלוצצתי השבוע שלאחרונה אני מזניחה את המראה שלי כל כך שחמאס לא היה חוטף אותי כי הם היו חושבים שאני משלהם."
  2. שימוש בהומור להעלאת המורל – למשל,  "לא יודעת מה אתכם, אני כבר קניתי כרטיס טיסה בכיוון אחד לעוד תשעה חודשים, פשוט אין לי מספיק כסף בחשבון לכל הבריתות שיהיו כאן כתוצאה מהבייבי בום". דרך נוספת לייצר הומור היא להשתמש בהקצנה, לדוגמא, הסרטון שבו חיילי המילואים אומרים מה חסר להם ומגזימים בכוונה ("חסרים לנו מטענים לאייפון, אייפון, טאבלטים, לפטופים…").
  3. הומור ככלי להעברת מסרים  מביכים בצורה קלילה: פנויות ופנויים רבים משתמשים בהומור בימים אלה כדי למצוא אהבה. ההומור עוזר להקליל את החשיפה שכרוכה בפוסט מהסוג הזה, למשל, "גרה לבד ומפחדת מהאזעקות, מחפשת מישהו פנוי, גבוה ובעל חוש הומור לבוא ולשמור עליי עד שארדם".
  4. לצחוק על המפחיד ביותר, "רק שתדעו שאם יקרה לי משהו, אני לא רוצה שתריבו אחרי שאלך ולכן החלטתי לחלק ביניכם שווה בשווה את המינוס שלי."
  5. למי מותר לצחוק ועל מה? יש סברה שעל אירועים קשים כמו ישיבת שבעה, מוות וכו' אסור לצחוק, אבל דווקא פעמים רבות, אפשר לראות התמודדות מוצלחת עם רגעי אובדן בעזרת הומור. "קוראים לזה שבעה על שום שבעת הקילוגרמים שהעליתי כתוצאה מהבורקסים, בבקשה להכין תפריט שבעה שכולל רק ירקות חתוכים." הכלל אומר שמותר לצחוק על הכל דווקא בזמנים הכי קשים בתנאי שאתם אלה שעוברים את החוויה. בדרך כלל הצחוק יהיה לא על מי שמת או על האובדן עצמו אלא על החוויות שמסביב לאירוע.
  הומור עוזר לנו לפרוק מתח, לעבד טראומה, להחזיר את התקווה, לשבור קרח ואפילו למצוא אהבה בימי מלחמה. בהרצאה שלי "איפה שיש הומור יש חיים" – על הומור ברגעי משבר, אני נותנת מגוון דוגמאות איך להתמודד עם סטרס, חרדות, חוסר ודאות ואובדן בעזרת הומור. שעה מצחיקה, מעצימה ומלאת כלים מעשיים על כלי מוצלח לשמור על שפיות. בבייבי בום ננצח!                
איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן